Для електросамокатів ухвалили нові правила у Львові: що це означає і чи це законно
На сесії міської ради львівські депутати ухвалили правила та обмеження для електросамокатів на території міста. Про це детальніше розповіли у матеріалі "Вголос".
1. Обмеження. На тротуарах будуть обмеження до 10 км та заборона хаотичного паркування
На пленарному засіданні ЛМР від 08.07.2021 більшістю у 39 голосів депутати проголосували за внесення змін до ухвали міської ради від 21.04.2011 № 376 “Про Правила благоустрою м. Львова“. Цей документ регулює користування електросамокатами та іншим індивідуальним електричним транспортом. Згідно з рішенням ЛМР, відтепер вступають у дії наступні норми та обмеження.
- Самостійно користуватися транспортним засобом можна з 14 років, у віці від 7 до 14 років — у супроводі батьків.
- Заборонено їздити цими персональними транспортними засобами по дорогах, з огляду на технічну неможливість показати сигнал стопу чи повороту.
- Обмеження паркування. Заборонено паркувати ці транспортні засоби на пішохідних переходах, пандусах для маломобільних груп населень, зупинках громадського транспорту та перед входом і виходом до житлових будинків. Крім того, заборонено паркування індивідуального електричного транспорту на велодоріжках та пішохідних хідниках, якщо їх ширина менша за 1,5 м.
Також встановлено швидкісний режим, згідно з яким можна пересуватись цими транспортними засобами. У початковому варіанті ухвали рекомендовано було встановити обмеження швидкої до 5 км/год на пішохідних тротуарах та до 20 км/год на велодоріжках. Проте за словами автора ухвали Володимира Лесика, депутата ЛМР від фракції «Європейська Солідарність», після консультації з круглих столів з користувачами та представниками сервісів з оренди самокатів, ці норми вирішили змінити.
Як наголосив Володимир Лесик, у консультаціях брали участь експерти та творці законопроєкту № 3023, який планують розглянути у Верховній Раді. Він зокрема регулює статус електросамокатів та інших індивідуальних електричних засобів. Згідно з правками, ухвала встановлює наступний швидкісний режим для індивідуального електричного транспорту:
- Велосипедні доріжки — до 15 км/год;
- Тротуари — до 10 км/год;
- Житлові зони та інші — до 20 км на годину.
2. Компетентність. Чи може ЛМР встановлювати такі обмеження?
Віталій Троць, голова фракції «Голос» у ЛМР, під час обгорнення ухвали зауважив що є питання стосовно того, чи має ЛМР такі повноваження. Голова юридичного департаменту ЛМР Гелена Пайонкевич заявила, що такі повноваження можуть бути віднесені до розділу “інше” згідно з хартією місцевого самоврядування, проте не деталізувала, чи мають депутати такі повноваження.
«Ті особи які керують самокатами та гіроскутерами не можуть вважатися ні пішоходами, ні автомобілістами з точки зору Правил дорожнього руху. Відповідно, згідно з ПДР їх статус є невизначений», — заявила вона.
Депутат від фракції «ВАРТА» Ігор Зінкевич заявив, що ця ухвала має швидше декларативний характер. За його словами, це рекомендація використання львівської вуличної мережі та благоустрою такими транспортними засобами.
У зауваженнях юридичного департаменту вказано, що ухвала є передчасною. Проте, за словами Володимира Лесика, ухвала не регулює ПДР, а регулює лише те, як використовувати львівську вуличну мережу. Вона є спільною власністю львівської громади. Отже, дана ухвала цілком відповідає Закону про місцеве самоврядування. Він наголосив, що в травні ЛМР вже прийняла ухвалу, яко заборонила рух малого електричного транспорту проспектом Свободи, і юридичний департамент ЛМР на той момент таку ухвалу підтримав.
Депутат від ВО «Свобода» Любомир Мельничук наголосив, що згідно з законом про місцеве самоврядування ухвали ЛМР є дійсними юридичними документами на всій території Львова.
«Ми всі добре розуміємо ситуацію з самокатами та велотранспортом. У нас є положення згідно з законом про місце самоврядування — ухвали прийняті в цій залі діють на всій території міста Львова, і за потреби можуть бути оскаржені в судах. Отже, просив би припинити цю юридичну казуїстику», — заявив він.
З критичними зауваженнями стосовно ухвали виступив також керівник управління транспорту ЛМР Орест Олеськів. Він заявив, що у Львові вже працює робоча група, яка напрацьовує питання регулювання руху електричних самокатів та іншого індивідуального електротранспорту, а відтак ухвала є передчасною.
«Вже були обговорення в робочій групі. Зокрема про це говорили з компаніями, які займаються прокатом. Ми б говорили що цю ухвалу варто додатково проговорити. У нас навіть немає зараз нормального контролю автомобілів, що вже говорити про самокати. Чи є механізми контролю виконання цих правил. Чи ми як місто можемо змусити власника оштрафувати чи забрати це його самокат. Чи маємо ми реальні можливості?», — заявив керівник Управління транспорту
Володимир Лесик запевнив, що ухвала є чинною та ефективною, оскільки мова йде про правила благоустрою. А за порушення цих правил законом передбачена відповідальність.
«За порушення правил благоустрою передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу. Згідно з правилами благоустрою, у нас є ціла плеяда служб, які слідкують за їх дотриманням», — підсумував депутат.