Глісада. Інструментальний захід літаків та романтичне місце (фото)
Спостерігати за тим, як літак заходить на посадку та пролітає над власною головою — це незабутнє враження! Існують спеціальні локації та навіть пляжі, де закохані у небо люди приходять за враженнями! Так, що це за місце?
Сьогодні ми розкажемо, що таке глісада та як авіалайнери заходять на посадку.
Сучасні пасажирські авіалайнери здійснюють політ на висоті приблизно 9–12 тисяч метрів. Саме там, в сильно розрідженому повітрі вони можуть летіти в найбільш економічному режимі, демонструючи свої оптимальні швидкісні та аеродинамічні характеристики.
Проміжком від завершення набору висоти й до початку зниження, називають політ на крейсерській висоті «ешелон», яка підтримується протягом значної частини польоту. Першим етапом підготовки до посадки є зниження з «ешелону» або іншими словами слідування за маршрутом прибуття.
Захід на посадку — один з найважливіших та ключових етапів польоту повітряного судна, що безпосередньо йде перед посадкою авіалайнера. Забезпечує виведення повітряного судна на траєкторію, а саме глісаду, яка є передпосадковою прямою, що веде до точки приземлення.
Визначимось з поняттям слова Глісада!
Походить слово від французького «glissade» — ковзання. В авіації це траєкторія, по якій літальний апарат виконує процедуру зниження. Рух по ній виводить літак в саму зону посадки. Для великої кількості аеродромів вихід на глісаду починається на відстані 15–20 км від злітно-посадкової смуги. Диспетчер дає дозвіл на посадку літаку тоді, коли він знаходиться безпосередньо на цій траєкторії.
Захід на посадку може здійснюватися, як з використанням радіонавігаційного обладнання, так і візуально.
Візуальний захід передбачає орієнтування екіпажу злітно-посадкової смуги за природною лінією горизонту та інших орієнтирах. Дозвіл на посадку диспетчер дає після того, як зроблений візуальний контакт зі смугою та літак знаходяться в зоні візуального маневрування.
Захід щодо пристроїв (з використанням радіонавігаційного обладнання), таким способом забезпечує безпечну посадку при складних метеорологічних умовах, коли візуальним методом виконати безпечний маневр не виходить.
За таких умов екіпаж суворо дотримується встановлених алгоритмів дій, що підтримують задані параметри польоту. Не дивлячись на те, що візуальний захід є економнішим з точки зору витрати палива, вибір способу посадки залишається за екіпажем та службами організацій повітряного руху. Вони можуть керуватися не лише даними погодних умов, але і вимогами забезпечення одночасної посадки багатьох літальних апаратів.
В Україні контроль повітряним рухом здійснює структура "Украероруху".
Система заходження на посадку за приладами, започаткована на радіонавігаційних принципах роботи.
В найбільш розвинених на той час країнах вона почала розроблятися та вводитися в експлуатацію на початку 1930-х років.
У 1945 році США використовували систему на 9 цивільних та 50 військових аеродромах. Німецька система з 1930 до 1938 років продавалась по всьому світу і була встановлена в Данії, Швеції, Польщі, Чехословаччині, Угорщині, Австралії та Англії. Японія ж розробила до війни систему посадки для використання її на авіаносцях.
В СРСР першою системою була «Ночь-1». У 1950-х роках з’явилась система СП-50 «Материк», яка була встановлена на низці аеродромів і дозволяла здійснювати посадки різних типів літальних апаратів.
У міжнародному аеропорті «Львів» після реконструкції летовища у 2012 році була встановлена навігаційна система ILS CAT II System, яка з різних причин не була введена в експлуатацію.
21 грудня 2018 року за допомогою нової системи посадки аеропорт прийняв перший рейс, а саме авіалайнер AUI035.
Відтепер здійснювати посадку літаки на львівському аеродромі можуть при вертикальній видимості від 30 метрів та горизонтальній — від 350 метрів.
Найбільш унікальні глісади світу
Одним з унікальних місць спостереження за літаками є острів Saint-Martin.
[caption id=«attachment_250426» align=«aligncenter» width=«600»] Фото: з відкритих джерел[/caption]
На карибському острові знаходиться аеропорт Принцеси Юліани, який є великим транспортним вузлом країни.
Його місце розташування знаходиться прямо на морському березі злітно-посадкової смуги впритул до пляжу Махо.
Завдяки своєму унікальному розташуванню пляж є не лише місцем для відпочинку, але і популярною туристичною зоною Карибських островів!
[caption id=«attachment_250427» align=«aligncenter» width=«600»] Фото: з відкритих джерел[/caption]
Подібний пляж знаходиться в безпосередній близькості до аеропорту Пхукет.
Розташована дана локація на сходженні двох пляжів: Най Янг та Май Као. Це місце так і називають — «пляж з літаками Пхукет».
Автор: Юрій Танчин
Фото: Юрій Танчин, Василь Садовий