Перший летючий танк, нестримна акула та зубр, що прилетіли до Львова (фото)
Авіалайнери на міжнародних рейсах не лише доставляють пасажирів, а й представляють країну або бренд певної структури за кордоном.
Ліврея літака (розфарбування) — кольорова схема пофарбування лайнерів, призначена виділити літак, прорекламувати авіакомпанію-оператора, чемпіонати та привернути увагу до певних подій.
У залежності від цілей розфарбування, на авіалайнери можуть наносити різні кольори та геометричні форми. Також покрас — це спосіб захистити літак від корозії та зовнішніх чинників — перепадів температур, сонячної радіації та інших.
У 1950-их роках авіація почала стрімко розвиватися, почався розвиток і зовнішнього вигляду літаків.
Саме у 50-их роках на бортах почали з’являтися малюнки, над створенням яких працювали групи дизайнерів.
Саме слово «ліврея» до літаків почали застосовувати у 90-х роках, коли стартувала гонитва за креативним розмальовуванням повітряних суден. Першопрохідцем стала японська авіакомпанія «ANA». На літак «Boeing 747-400» нанесли зображення кашалота, якого намалював 12-ти річний хлопчик. Після цього хвилю розмальовування, підхопив весь світ. Небо почали розсікати “Мадонна з горностаєм”, Шекспір з Моцартом, футбольні команди та мультяшні покемони.
Для сучасних авіакомпаній зовнішній вигляд лайнера один з ключових елементів іміджу.
Літаки у яскравих лівреях, які відвідували Львів з 2016 по 2020 рік
Перше, що спадає на думку — це напевно найвідоміший у світі Антонов, Ан-26 «Акула», який базується на львівському летовищі. Після зйомок у блокбастері «Нестримні-3» літак отримав досить агресивний камуфляж, а саме розпізнавальний знак «нестримних», черепи та намальовані зуби під кабіною.
[caption id=«attachment_237739» align=«aligncenter» width=«532»] Фото: Ан-26 «Акула», автор Юрій Танчин[/caption]
У голівудської зірки з’явився ще один друг, військово-транспортний Ан-26 «зубастик», який знаходиться у складі Повітряних Сил України. Одного разу ці крилаті птахи навіть перетиналися на пероні у #LWO.
[caption id=«attachment_237740» align=«aligncenter» width=«528»] Фото: Ан-26 , «зубастик»[/caption]
Ще одна цікава пара літаків походить родом з Білорусії. «Танколіти» — саме так називаються два авіалайнери, на лівреях яких нанесена символіка гри «World of Tanks».
[caption id=«attachment_237742» align=«aligncenter» width=«520»] Фото: «Boeing 737-300», «Белавіа» — у лівреї гри «World of Tanks»[/caption]
Перший лайнер який з’явився на публіці у 2016 став «Boeing 737-300» на фюзеляжі якого нанесені контури танка Т-34 заповнений химерними узорами.
У 2018 авіакомпанія «Belavia» запустила другий «танколіт» — «Embraer-195». На цей раз на літак нанесли символ Білорусі — зубр!
[caption id=«attachment_237745» align=«aligncenter» width=«530»] Фото: «Embraer-195»[/caption]
Не оминув тренд унікальних ліврей і лоу-кост компаній. «Ada.E.» особливий літак у флоті турецької авіакомпанії «Pegasus Airlines». У 2015 році дівчинка Ada Eminagaoglu виграла конкурс «Найпрекрасніший подарунок у світі», де її малюнок розмістили на фюзеляжі «Boeing-737-800». Відео представлення літака можна переглянути тут.
[caption id=«attachment_237747» align=«aligncenter» width=«533»] Фото: «Ada.E.», «Pegasus Airlines»[/caption]
“Wizzair-100” спеціальна ювілейна ліврея приурочена до отримання 100-го літака «Airbus-A321» з бортовим номером HA-LTD.
Таку кількість літаків «Wizzair» досяг впродовж 14-ти років.
Не відстає і прямий конкурент «Wizzair», ірландський лоу-костер «Ryanair!» “Dreamliner livery” саме так називається ліврея, яка демонструє тісну співпрацю одним з найбільших виробників літаків у світі, компанією «Boeing» з авіакомпанією «Ryanair».
Даний борт став одним з 300 літаки типу «Boeing 737-800» у флоті перевізника!
Ще одним прикладом співпраці, є австрійська авіакомпанії «Austrian Airlines», яка входить до найбільш перспективного авіаційного альянсу у світі “Star Alliance”.
До пандемії щодня 4570 літаків авіакомпаній альянсу виконували 21 900 регулярних рейсів у 194 країни світу. Часто літаки Австрійських Авіаліній прилітали у місто Лева у спец лівреї «Star Alliance livery».
Авікомпанії «Lot Polish Airlines», «Turkish Airlines», «Lufthansa Regional», які входять у склад альянсу, також неодноразово присилали свої борти у даних лівреях до Львова.
Найбільша польська авіакомпанія «Lot Polish Airlines» досить активно використовує фюзеляжі своїх лайнер для нанесення малюнка різного характеру та для різних цілей.
Одним з прикладів є ліврея приурочена до дня Незалежності Польщі під назвою «100 Years of Poland Independence».
Ще одну унікальну ліврею під назвою «100 years of the Polish Aero Club” з флоту польських авіаліній носить літак «Bombardier DHC-8-400».
У грудні 2018 року польські авіалінії «LOT» відсвяткували своє 90-річчя.
Окрім очевидних офіційних церемоній, які відбулися з цього приводу, керівництво національного перевізника підготувало приємний сюрприз для своїх пасажирів та любителів авіації, представивши красиву ретро-ліврею на одному зі своїх регіональних літаків «Embraer ERJ-175». Також польський перевізник активно залучений і до реклами товарів.
Одним з прикладів є лівреї під назвами «Grześki Livery» та «Śliwla Nałęczowska».
Велика кількість різноманітних ліврей також є і одніє з найбільших авіакомпаній світу «Turkish Airliens». Авіакомпанія приймає участь у багатьох міжнародних проектах присвячених різним тематикам, зокрема і футбольній.
«EuroLeague Livery” намальована у 2016 році на літак «Airbus-A321» присвячене футбольному турніру «Ліга Європи» сезону 2016–2017 років.
Серед українських авіакомпаній також є літак присвячений одному з українських футбольних клубів під «Шахталіт».
Також турецький перевізник мав ліврею під назвою “Lego Livery” рекламуючи всесвітньо відомий коструктор «LEGO».
Якщо ви коли-небудь були в Стамбулі, особливо в старому місті. У цій спеціальній лівреї «Discover The Potential» використовуються деякі надзвичайні керамічні візерунки Блакитної мечеті (нині музей) та палацу Топкапи, щоб підкреслити різноманітну та надзвичайну історію та культуру країн.
Авіакомпанія «Lufthansa Regional» яка експлуатує літаки типу CRJ з 1992 відзначила 25 років експлуатації даного літака.
Автор матеріалу: Юрій Танчин. Фото: Юрій Танчин, Василь Садовий