У Львові перевізники заявили, якщо влада міста не підніме тарифи на проїзд, то стане менше автобусів на маршрутах
У першому кварталі 2025 року пасажиропотік значно впав порівняно з 2024 роком, що зменшило дохідність підприємств
Сьогодні, 9 квітня, у Львові відбулася пресконференція за участі кількох директорів автотранспортних підприємств міста, які пояснили, чому потрібно підняти тарифи за проїзд, повідомляє "Еспресо".
Наразі у Львові діють три види тарифів: для власників "Леокарт", для оплати банківською карткою та готівковий. Перевізники наголошують, що за півтора року роботи АСОП (е-квитка) міська влада має змогу відстежувати пасажиропотік і контролювати доходи. За їх словами, у першому кварталі 2025 року пасажиропотік значно впав порівняно з 2024 роком, що зменшило дохідність підприємств.
Основні причини на думку перевізників:
Обмеження пільгового проїзду для пенсіонерів зменшило компенсації з бюджету, хоча їхні поїздки не скоротилися;
Введення безкоштовних пересадок для власників "Леокарт", що знизило середній тариф;
Зростання витрат: заміна малих автобусів на комфортніші великі, підвищення цін на пальне (+4,5 грн), запчастини та обслуговування;
Зарплати працівників зросли в рази (до 250% порівняно з 2023 роком), що збільшило витрати й податкове навантаження.
"Через це середній тариф упав на 3,5 грн, що суттєво вдарило по доходах. Водночас місто планує ввести місячний проїзний на 60 поїздок, що може ще більше знизити середню вартість проїзду до 12 грн, тоді як у містах-мільйонниках вона становить 15–20 грн", - каже голова правління ЛООРАТ "Укравтотранс-Львів" Іван Велійка.
Він додав, що ситуація критична: підприємства мають борги, не можуть вчасно оплачувати паливо чи оновлювати транспорт.
Генеральний директор Концерну "Екопастранс" Ігор Самардак відзначив, що місто мусить регулярно коригувати тарифи, а не постійно перекладати це на перевізників і "робити з них поганців".
"Мене обурює, що перевізникам доводиться виправдовуватися за підвищення тарифів і пояснювати очевидне. Я був активним прихильником автоматизованої системи обліку та оплати і прозорого бізнесу без готівки. Але партнерство працює, коли всі виконують зобов’язання. Перевізники виконують свою частину, а місто — ні. Ми підвищили зарплати до найвищого рівня в Україні, замінили близько 100 автобусів за рік. Це показує нашу роботу, попри критичну ситуацію", - каже Самардак.
Він додає, що місто має всі дані з АСОП, але не коригує тарифи вчасно: "Місто має регулярно переглядати тарифи: для тих, хто рідко їздить, — підвищувати, для активних пасажирів — вводити проїзні без здорожчання", - вважає Самардак.
Директор ТОВ "Міра і К" Іван Клим сказав, що на старті роботи е-квитка тариф був 16–17 грн, а зараз – 12 грн.
"Ми брали кредити на європейські автобуси, але з’явилися борги за паливо і запчастини. Без корекції тарифу доведеться продавати автобуси чи скорочувати штат, що незручно для міста", - каже він.
Загалом перевізники відзначають, якщо ситуацію до кінця місяця не змінити, тобто не відбудеться коригування тарифу з боку міськради, тоді автотранспортним підприємствам доведеться випускати менше автобусів на маршрути, щоб зекономити кошти.
Яким має бути тариф
Перевізники говорять, що середній показник має бути хоча б 15-17 грн, а не 12, як зараз. Ігор Самардак висловив пропозицію:
Готівка — 50 грн (щоб її позбутися),
Банківська картка — 20 грн,
"Леокарт" — 16–17 грн,
Проїзний — 13 грн за 60 поїздок.
Читайте також: На Львівщині зупинятимуть рух транспорту під час хвилини мовчання
"Це збереже ціну для активних пасажирів і прибере готівку", - вважає Самардак.