Український суд визнав електросамокат транспортним засобом, і покарав керманича, який збив людину
Суд міста Запоріжжя, а саме Шевченківський районний, ухвалив обвинувальний вирок водію електросамоката, який скоїв наїзд на пішохода. Про це повідомляє «Я і Закон» з посиланням на текст судового рішення.
Згідно вироку суду, в червні 2020 року, людина, рухаючись на електричному самокаті «Хіаоmі Мі Electiric Scooter М365» по тротуару, скоїла наїзд на пішохода.
У результаті зіткнення потерпіла отримала тілесні ушкодження середньої тяжкості.
Розглядаючи справу, суд визнав електросамокат транспортним засобом, як пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів.
А згідно п. 11.13 Правил дорожнього руху, рух транспортних засобів тротуарами і пішохідними доріжками — забороняється.
Суд ухвалив обвинувальний вирок та визнав водія самоката винним в порушенні чинних правил на транспорті (ст. 291 Кримінального кодексу України). Йому призначили покарання у вигляді позбавлення волі, звільнивши від його відбування з іспитовим терміном 1 рік.
Суд також частково задовольнив цивільний позов та стягнув з обвинуваченого:
- 102 тис гривень матеріальної шкоди;
- 23 тис гривень моральної шкоди;
- 2 тис гривень витрат на правничу допомогу.
Також додамо, що з появою електросамокатів в Україні, їх довший час не могли класифікувати як ТЗ, адже, механічні показники електросамоката не підпадають під визначення механічних транспортних засобів в Україні.
“У пункті 1.10 Правил дорожнього руху (далі — ПДР), затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, визначено, що механічний транспортний засіб — це транспортний засіб, що приводиться в рух за допомогою двигуна. Цей термін поширюється на трактори, самохідні машини і механізми, а також тролейбуси та транспортні засоби з електродвигуном потужністю понад 3 кВт. Таким чином, щоб електросамокат та подібний електротранспорт вважався механічним транспортним засобом, він повинен мати двигун потужністю понад З кВт. Зазвичай потужність таких пристроїв становить від 250 до 800 Вт”, — повідомляли у патрульній поліції.
Не зважаючи на те, що самокат має двигун, як, наприклад, і тролейбус — його потужності недостатньо щоб отримати юридичний статус “механічного транспортного засобу”, а у ПДР для двоколісних транспортних засобів є визначення: велосипед, мопед та мотоцикл. Жодне з цих визначень до електросамоката та подібного електротранспорту (електробайк, гіроскутер, моноколесо, сегвей, гіроборд і т. п.) повністю не підходить.
Проте, для того щоб не створювати небезпечних ситуацій на дорозі, існує правило, що згідно з пунктом 11.7 ПДР транспортні засоби, швидкість руху яких не повинна перевищувати 40 км/год або які з технічних причин не можуть розвивати таку швидкість, повинні рухатися якнайближче до правого краю, крім випадків, коли виконується обгін, об’їзд або перестроювання перед поворотом ліворуч чи розворотом.
Відповідно до пункту 1.9 ПДР особи, які порушують ПДР, несуть відповідальність згідно із законодавством України.