В України є “план Б”: що буде в разі закриття кордону з Польщею

Є ще Дунай

В разі гіпотетичного закриття кордону з Польщею, в Україні є план Б. Про це пише Укрінформ.

Йдеться про Дунай. Для перевезень річкою вже розроблено кілька логістичних маршрутів

“Кордонна епопея” триває. На сьогодні у чергах на території Польщі перебувають 2250 вантажівок. Місцеві фермери продовжують блокувати рух, пропускаючи по кілька авто на годину в обох напрямках на всіх пунктах пропуску. Але скоро і цього може не бути, судячи з останньої заяви Дональда Туска щодо можливості “повного закриття українсько-польського кордону для торгівлі товарами”.

Очевидно, на рівні нашого уряду не просто так прозвучала пропозиція “плану Б” – альтернативного маршруту через Дунай.

Судна з дунайських портів – Рені, Ізмаїл, Вилкове (порт Усть-Дунайськ) – на сьогодні прямують за кількома маршрутами. Один з них – через Суліну або Бистре і далі морем до споживачів Туреччини, Італії, Греції та Єгипту. Інший передбачає рух річкою через Чернаводе до хабу в Констанці, де вантажі з барж перевалюють на великі судна. Втім, це далеко не єдині маршрути Дунаєм.

Генеральний директор Національного перевізника – ПрАТ “Українське дунайське пароплавство” – Дмитро Москаленко розповів, що у зв’язку з блокуванням західного кордону з Польщею є можливість перенаправити вантажі, які перевозились у країни ЄС фурами, на річковий транспорт.

УДП розробило три лінії для баржевих караванів. А саме:

Україна – Галац

“Це найбільш швидкий маршрут для перекидання вантажу через західний кордон до країн ЄС. З огляду на велику відстань річковий караван може здійснювати 5-7 рейсів до Галаца на місяць. Тож, термін доставки контейнерів становить лише кілька днів”, – каже пан Москаленко.

“Цей маршрут дозволяє доставити вантаж у Німеччину, в найближчу точку до основного ринку споживання українського експорту. Або в будь-який порт на Середньому та Верхньому Дунаї. Але тривалість рейсу довше, ніж у випадку доставки в Галац”, – додав він.

“Йдеться про доставку вантажу в один з найбільших європейських морських портів, з можливістю подальшого експорту в будь-яку точку світу”, – зазначив гендиректор УПД.

За його словами, пароплавство планує виставити на контейнерні лінії додаткові баржеві каравани, які щомісячно забезпечать доставку 2,1 тис. TEU (TEU – це 20-футовий контейнер, – ред.) до Регенсбурга (Німеччина) або 5,9 тис. TEU до Констанци (Румунія). УДП може також працювати контейнерами FEU (FEU – це 40-футовий контейнер, – ред.) і рефконтейнерами (контейнер, який обладнаний холодильною установкою, – ред.).

“Флот пароплавства налічує понад 200 барж та 42-44 буксири, які ці баржі транспортують. Річкові перевезення лише флотом УДП є альтернативою 2-5 тисячам вантажівок. Тобто всім цим флотом ми порахували, що ми можемо перевозити дуже багато контейнерів. Якщо говорити конкретно про цю програму, то ми із свого флоту готові наразі виділити близько 10 караванів. Це 10 буксирів та приблизно 80 барж. Ми повідомили бізнес про таку можливість, презентували ці опції й наразі ведемо перемовини з представниками вантажовласників щодо запуску й консолідації контейнерного трафіку через українські порти до тих місць, куди мають бути доставлені ці контейнери”, – підкреслив Дмитро Москаленко.

Але чи буде попит на перевезення Дунаєм? Є питання.

За інформацією Мінінфраструктури та Мінагрополітики, у січні цього року експорт української агропродукції відбувався переважно завдяки морським перевезенням (морем йшло 90% експорту, – ред.) і становив 6,7 мільйона тонн. Натомість транзитом пройшло територією Польщі тільки 370 тис. тонн агропродукції, що дорівнює близько 5% від загального обсягу. Ще 5% – залізницею та автомобільними коридорами через території інших наших європейських сусідів.

З 90% експорту морем частка Дунаю становила у січні лише 10% або 700 тис. тонн. Усе інше – 80% – з Одеси, Чорноморська та Южного, себто так званих портів “Великої Одеси”.

Читайте також: у Комітеті Ради з питань свободи слова шукають шляхи блокування «Telegram»

До речі, місяцем раніше – у грудні 2023 року – Україна експортувала 7 млн тонн агропродукції, а саме: з портів Одеси – 5 млн тонн (71,4%), 1 млн – через Дунай (14,3%) і ще 1 млн – через західні кордони (14,3%).