На українських АЗС виник дефіцит пального, яке скоро здорожчає: лише по 10 літрів в один бак

Дефіцит пального на роздрібному ринку та його обговорення — штучні

Фото:інформативне

Українські АЗС обмежили продаж пального нібито через його дефіцит — на окремих станціях заправляють лише по 10 літрів, вишикувалися довжелезні декількакілометрові черги автомобілів.

Тим часом у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт про повернення акцизу та ПДВ на пальне, що може призвести до його здорожчання. Проте експерти кажуть, що дефіцит пального на роздрібному ринку та його обговорення — штучні. Їх організували трейдери, щоб зберегти гарантований високий прибуток.

«Причин дефіциту є три», — стверджує директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

  • Перша причина — зупинка Кременчуцького нафтопереробного заводу, на ресурсах, за словами Куюна, ринок протягнув березень та половину квітня. 
  • Друга — проблеми з логістикою в Європі для постачання пального до України. Нібито бракує цистерн, а для бензовозів існує багато проблем різного характеру, зокрема й нестача самих бензовозів. 
  • Третя — збереження держрегулювання цін на пальне. Через нібито дефіцит пального оптові ціни стали вищими за роздрібні, а чимало імпортних ресурсів, особливо які везуть автотранспортом, також дуже дорогі.  

У своєю чергою перша віцепрем’єрка — міністерка економіки України Юлія Свириденко повідомила, що дефіцит пального в найближчі 7 днів буде ліквідовано.

Проте очікується незначне подорожчання нафтопродуктів.

За словами Свириденко, дефіцит пального на АЗС в окремих регіонах України утворився внаслідок того, що протягом останніх трьох тижнів російські війська «завдавали нищівних ударів по паливній інфраструктурі України». Зокрема, міністерка теж відзначила знищений Кременчуцький НПЗ, який був основним виробником пального в Україні, а також низку великих нафтобаз операторів ринку зі значними запасами пального.

«Впродовж наступних 7 днів дефіцит буде ліквідований, оскільки оператори мають законтрактовані обсяги на території Західної Європи. І зараз ми вирішуємо питання їхнього завезення на територію України. Ця ситуація призведе до незначного подорожчання нафтопродуктів — це пов’язано насамперед з більшою ціною логістики, через складні маршрути та використання кількох видів транспорту», — повідомила Свириденко.

Проте директор спеціальних проектів НТЦ «Психея» Геннадій Рябцев розповів у коментарі виданню «РБК-Україна», що дефіцит пального на роздрібному ринку в Україні та його активне обговорення організовані трейдерами штучно, щоб зберегти гарантований високий прибуток.

«Трейдери отримують по 8 грн з кожного літра палива, ховаючи основний прибуток в оптовій маржі. Причина зрозуміла — на споживача хочуть перекласти відшкодування збитків від непрацюючих заправок і знищених ворогом нафтобаз. До речі, цікаво дізнатися, чи були застраховані нафтопродукти? Нас хочуть переконати, що реалізоване на заправках паливо — преміальне, хоча довести це неможливо, оскільки держава заборонила перевірки», — розповів Рябцев.

Експерт переконаний, що бензовозів для збільшення постачань палива з Європи у трейдерів достатньо, проте вони їх не використовують, мотивуючи це високими ризиками і бюрократичними тяганинами. На думку Рябцева, дії трейдерів, які призвели до ажіотажного попиту на АЗС, — шантаж, спрямований на скасування держрегулювання цін.

«Після того, як у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт про повернення акцизу і ПДВ, трейдери зробили вигляд, що у них не вистачає бензовозів, немає запасів, зріс попит, і потрібно обмежувати відпуск палива в одні руки. До речі, абсолютно незаконно. Але за фактом трейдери навмисне не вживають ніяких дій, щоб ефективно використовувати весь парк бензовозів, яким вони мають у своєму розпорядженні. Їх риторика проста: якщо в уряді мають намір повернути податки, то слід скасувати цінові обмеження, інакше палива ніхто не отримає», — пояснив експерт.   

Напередодні нардепи зареєстрували в парламенті законопроєкт № 7311, який з-поміж іншого повертає акциз на пальне та ПДВ у розмірі 20 % (зараз 7 %). Автори законопроєкту — члени фракції «Слуга народу» на чолі із головою комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данилом Гетманцевим, а також представник «Голосу» Ярослав Железняк.  

Повернення акцизу та ПДВ у 20 % підвищило б ціни на пальне одразу на 10–12 грн за літр, пояснив директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. У такому разі граничні ціни становили б:

  • бензин 45 грн/л (зараз 34,10 грн);
  • дизельне пальне — 48 грн/л (зараз 38,70 грн).

Проте на практиці, запевнив Куюн, ціни були б ще вищими — бензин — 52 грн/л, а дизель — 55 грн л. 

Читайте також