Нафта дорожчає: що чекає на гаманці українських водіїв
Обережні прогнози
Найбільші світові виробники нафти в світі група ОПЕК під тиском РФ оголосили про скорочення видобутку нафти. Яким чином це рішення вплине на світовий ринок нафти та ціни на пальне в Україні розповіли в матеріалі «УНІАН».
Група найбільших країн виробників та експортерів нафти ОПЕК+, яка в розширеному форматі включає в себе і країну терориста РФ, погодила скорочення видобутку нафти на два мільйони барелів на день. Це стане найбільшим зменшенням викачки «чорного золота» з часів пандемії COVID-19 у 2020 році.
З одного боку, цей крок, який почне діяти з листопада, може виглядати, як подарунок керівників Саудівської Аравії, яка домінує в альянсі, пристарілому російському тирану володимиру путіну, адже це у короткотерміновій перспективі призведе до збільшення цін на нафту.
З іншого боку, зріст цін на паливо може стимулювати світову економічну рецесію, тобто підштовхнути зниження економічної активності, а це, в свою чергу, буде стимулом для ще більшого скорочення попиту на нафту та з часом призведе до падіння цін.
До речі, пандемія коронавіруса 2020 року, під час якої нафтові ціни були на рекордно низьких позначках, яскравий тому приклад.
Рішення ОПЕК+ було ухвалене попри застереження уряду Сполучених Штатів Америки не мати стосунків з росіянами.
«Рішення ОПЕК+ скоротити видобуток нафти на два мільйони барелів на добу ясно показує, що ці країни пішли на поводу в росії», — заявила прес-секретар Білого дому Карін Жан-П’єр. Вона назвала це рішення «помилкою».
За вказівкою американського президента Джо Байдена, Міністерство енергетики США додатково поставить на ринок ще 10 мільйонів барелів зі стратегічного резерву нафти наступного місяця. Також Байден пообіцяв дати відповідь і на поведінку Саудівський Аравії.
На фоні відмови цивілізованого світу від «токсичних» російських енергоресурсів через криваву війну проти України, для європейців та американців вкрай важливо зараз втримати ціни на пальне на прийнятному рівні. На думку багатьох українських та іноземних експертів, рішення ОПЕК+ може мати суттєві, проте недовгострокові негативні наслідки.
В агентстві вважають, що Саудівська Аравія та Об’єднані Арабські Емірати забезпечать більшу частину запланованих скорочень. А видобуток нафти та її продаж Росією невпинно падає останні місяці через міжнародні санкції.
Згідно з графіком чергового пакету санкцій Євросоюзу, з 5 грудня передбачається встановлення ембарго на купівлю російської нафти, а з 5 лютого — на купівлю нафтопродуктів. За попередніми оцінками, через це у наступному році Росія на сорок відсотків зменшить свої нафтогазові доходи. Це буде для загарбників дуже болісним результатом, бо нафтогазові доходи складають близько половини надходжень до їхнього бюджету.
Але навіть попри скорочення обсягів поставок до Європи на третину, цьогорічні високі ціни на енергоресурси все ще дають росіянам заробляти та викликають напругу серед споживачів Європи та США.
Високі ціни змусили лідерів демократичного світу вдатися до більш радикальних заходів.
Наприкінці вересня країни «Великої сімки», до якої входять США, Великобританія, Німеччина, Італія, Канада, Франція та Японія, ухвалили план обмеження ціни на закупівлю російської нафти. Реалізація цього плану дасть можливість 50 країнам світу, що розвиваються, економити на витратах 160 мільярдів доларів на рік.
Міністр фінансів США Джанет Єллен заявила, що обмеження ціни на експорт російської нафти в діапазоні 60 доларів за барель буде достатнім, щоб значно зменшити надходження Росії від енергоресурсів.
Зростання цін на українських автозаправках
Підняття світових цін на нафту спровокує зростання цін на пальне в Україні, бо саме з країн Євросоюзу ми з початку війни отримуємо весь ресурс.
Директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн повідомив, що після підвищення вартості нафти дизпальне на українському ринку вже додало в ціні.
«Свіжі партії ДП заходять вже по 50 гривень за літр. Якщо везти в центральну частину або на схід, це вже 53 гривень за літр. Поки жовтнева ціна міксується з вересневими запасами по 45–46 гривень. Але вічно так не буде», — сказав він.
За оцінками Куюна, втримати нинішні ціни дизельного пального на рівні 52-57 гривень буде складно. Проте для бензину — цілком реально.
Варто також нагадати, що в вересні Верховна Рада проголосувала за повернення часткового акцизу на бензин, дизель та автогаз. У Міністерстві економіки очікували, що це не має спровокувати підвищення цін на пальне в країні за рахунок світового тренду на здешевлення нафти. Проте, ці очікування не справдились, оскільки ціни на нафту через останнє рішення ОПЕК + почали рости.
Зараз ні українські, ні іноземні експерти не беруться прогнозувати, якою буде вартість нафти і нафтопродуктів у часи, коли світ балансує на грані рецесії. Якщо падіння світової економіки буде набирати обертів, то попит на енергоресурси впаде разом з ціною. Якщо ні, то нафтові розцінки будуть знаходитися десь на нинішньому достатньо високому рівні.
Політика групи ОПЕК+, можливо, і надає країнам, що видобувають нафту, переваги в короткостроковій перспективі, але може обернутися проти них у більш довгий період часу.
Хоча зараз багато цивілізованих країни світу обрали шлях поступової відмови від викопних видів палива на користь «чистої енергії», на перехідний період вони все ж будуть потрібні.
До війни в країні працював Кременчуцький НПЗ, завдяки якому внутрішній ринок окрім іншого забезпечувався бензином А-92, який не виробляється в Європі. На жаль, російські окупанти кілька разів обстріляли завод ракетами, зруйнувавши його. Після перемоги все це має бути відновлено.
Адже забезпечення української економіки власними ресурсами замість імпортних дасть багатомільярдну економію, а споживачам принесе стабільні та доступні ціні.
У той же час, «країна-бензоколонка» Росія, яка лякає Європу наближенням «льодовикового періоду», під тиском міжнародних санкцій буде падати в економічну прірву, не маючи можливості продавати свою нафту і газ на ключові ринки. Її енергетична ставка втратить актуальність для світу протягом наступних десяти — п’ятнадцяти років. А не буде грошей, пропаде бажання тероризувати сусідів.
Україні після війни необхідно буде почати активно відновлювати власну нафтопереробну та нафтодобувну галузь. У нашій землі великі запаси вуглеводнів, і ми повинні налагодити весь цикл: від видобутку до виробництва кінцевого продукту — пального.
Раніше експерт оцінив, що буде з паливом взимку та його вартість.
varta1.com.ua: Новини
Кабмін спростив реєстрацію волонтерських автомобілів для військовослужбовців
Військові можуть реєструвати транспорт на своє ім’я
Деяким українцям МВС радить оновити водійські права
Ті, хто отримав права до 2013
Енергетик оцінила, чи вистачить Україні запасів газу для проходження зими
Запаси можуть бути на критичному рівні
Найкоментованіше
- Українців штрафуватимуть та судитимуть за зберігання дров: детальніше про ухвалений Радою закон
- На Закарпатті СБУ та Нацпол затримали заступника комбрига та керівника РТЦК (ФОТО)
- Автівки виставляли на продаж: БЕБ на Львівщині викрило БФ, який завіз 130 автомобілів під виглядом гуманітарної допомоги (ФОТО)
- У страшній ДТП загинув воїн зі Львівщини
- Живим коридором, навколішки на Львівщині зустрічали "на щиті" загиблого на Курщині морського піхотинця (ФОТО)
Найчитаніше
- Українців штрафуватимуть та судитимуть за зберігання дров: детальніше про ухвалений Радою закон
- На Закарпатті СБУ та Нацпол затримали заступника комбрига та керівника РТЦК (ФОТО)
- На Львівщині водій маршрутки може сісти за грати на 10 років (ФОТО)
- Українських туристів, які збираються до Єгипту, попереджають про ризики для життя
- Живим коридором, навколішки на Львівщині зустрічали "на щиті" загиблого на Курщині морського піхотинця (ФОТО)
Коментарі