«Скарг майже немає»: Забарило прозвітував про 2 місяці роботи е-квитка у Львові

Були раніше, коли не було розуміння, яким чином працює система, - Олег Забарило

У неділю, 11 лютого, минає два місяці, відколи у громадському транспорті Львова запровадили безготівковий розрахунок, тобто е-квиток. Про те, які тенденції спостерігаються завдяки роботі е-квитка і як вони впливають на роботу громадського транспорту, розповів в авторському матеріалі «Еспресо.Захід» директор департаменту мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР Олег Забарило

Від початку роботи системи користувачі транспортом часто скаржилися на те, що е-квиток начебто краде гроші. Про те, яка ситуація є зараз, очільник департаменту відповів:

"На сьогоднішній день, скарг практично немає. Вони були раніше, коли не було розуміння, яким чином працює система, люди ще не використовували існуючі можливості, той же додаток EasyPay, який дає можливість поповнювати і відслідковувати баланс на ЛеоКарт. Також було багато скарг, бо була масштабна атака на оператора «Київстар» і, відповідно, тиждень часу накопичувалися дані з поїздок на борту транспортних засобів. Потім воно централізовано за цілий тиждень відвантажувалося, і вже не кожен пам’ятав, скільки поїздок здійснив, тому були скарги і зауваження. Зараз є можливість перевірити по кожній з транспортних карток, які поїздки і в який день були здійснені. З цим проблем немає.», - відповів Олег Забарило

На питання, чи платили водії транспорту штрафи за неякісну роботу, Забарило відповів:

«Так, були випадки, коли водії, які не видавали паперові квитки платили штрафи. Навіть була викликана поліція, бо це є привласнення коштів пасажирів. Можемо це так трактувати в окремих випадках. Тому були складені відповідні матеріали поліцією. Досить великі штрафи платили водії», - відповів чиновник.

На питання, які позитивні тенденції вже помітні за ці два місяці роботи, директор департаменту мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР відповів:

«За такий короткий період часу тенденції є дуже позитивні. У першу чергу перехід на безготівкову оплату. На сьогоднішній день менш ніж чверть відсотків всіх грошових операцій у громадському транспорті – це готівка. Все інше – оплата безготівкова або валідація за допомогою транспортних чи пільгових карток. Ми бачимо що кожного тижня динаміка така, що далі зростає відсоток без готівки і зменшується відсоток готівки. Це ключовий ефект від запуску е-квитка. Зараз по останніх результатах маємо, що 24% - готівка, а 76% - це безготівкова оплата. В середньо ми бачимо кожного тижня плюс-мінус 40% всіх пасажирів, які валідуються – це пільговики. Ми прийшли на повністю прозорий і зрозумілий механізм компенсації перевізникам за перевезення пільговиків. Ми моніторимо валідації на борту кожного транспортного засобу і маємо можливість оплачувати перевізникам конкретно за ту кількістю поїздок, яку здійснили пільговики в них на маршруті. Тобто це прозорий механізм який дає можливість і економити кошти, і обґрунтовано виплачувати суми, які в дійсності мали бути виплачені перевізникам.

Також ще один важливий момент, що ми бачимо суттєве зростання виручки, бо всі операції в громадському транспорті є обліковані. Якщо в електротранспорті це десь підвищення тарифу, то в автомобільному – ми можемо говорити і про зниження тарифу. Бо більшість людей користується безготівково. Якщо раніше ціна була лише 15 грн, то зараз при розрахунку карточкою ЛеоКарт – 13 грн. Тим не менше виручка у комунального перевізника АТП-1 зросла на близько 10 млн грн. Це сталося за рахунок того, що вся виручка є прозорою і облікованою. При кожній поїздці навіть при оплаті готівкою видається квиток, тобто ми бачимо в системі кожну поїздку. Власне це є ті кошти, які ми маємо можливість спрямувати на прозорі і офіційні зарплати водіям. Це як наслідок дає підвищення відрахувань податків і внесків до б'юджетів різних рівнів. АТП-1 близько 3,7 млн грн додатково після запуску е-квитка сплачує податків від заробітної плати», - розповів чиновник.

Про сильні та слабкі сторони системи

Стосовно сильних сторін - постійно клопітка робота з водіями і пасажирами. На щастя, пасажири вже звикли і розуміють, яким чином працює система. Але є ще місцями недобросовісні водії, які намагаються десь не видавати квитки і тим самим залишати собі готівку, яка все ще в нас є в громадському транспорті. Ми з цим активно боремося.

Маємо дані і взаємодію з керівниками підприємств перевізників. При виявленні таких фактів, водіїв депреміюють і штрафують. Також у нас працюють контролери. Зараз є близько 92 контролерів. Вони перевіряють як факт оплати в громадському транспорті, так і моніторять роботу самого обладнання та роботу водія. Нам важливо знати, наскільки якісно водій комунікує з пасажирами, чи видає паперові квитки, чи обслуговує систему бортову належним чином.

Читайте також: У Львові стартувала безготівкова оплата проїзду: відповіді на всі найпоширеніші питання

Тому є можливість підкоригувати, коли ми збираємо ці дані від контролерів, щоб прийняти рішення.